XVIII. YÜZYIL ISLAHATLARININ AMACI VE ÖZELLİKLERİ
XVIII. yüzyılda ,disiplin ve asayişi sağlamaya yönelik şiddet girişimleriyle devletin kurtulamayacağı anlaşıldı ; daha köklü ıslahatların yapılması gerektiği ortaya çıktı:
• Pasorofça Antlaşmasından sonra Osmanlı aydınının batıya bakışı değişti.Batının askeri ve teknik üstünlüğü kabul edilerek,ilk batılılaşma hareketleri başlatıldı.
• Avrupa’daki gelişmelerden yararlanılarak,özellikle askeri ve teknik alanda bazı yenilikler yapıldı.Yenilik çalışmalarında ilk kez batılı uzmanlardan faydalanılmaya başlandı.
• Islahat hareketleri padişah ve devlet adamlarının öncülüğünde yürütüldü.
• Yenilikler bir önceki yüzyıla göre daha köklü olmasına rağmen ;bilinçli bir kadroya dayanmadığı , kişilere bağlı olduğu için başarısızlıkla sonuçlandı.
• Yeniliklerin sonuçsuz kalmasında ulemanın yeniliklere cephe almasının da etkisi büyük oldu.Medrese eğitimi geriledi.Avrupa’daki bilimsel ve teknik gelişmeler medreseyi ilgilendirmedi.Yenilik taraftarları da medreseyi kendi haline bıraktılar.Genellikle teknik okullar açtılar.
• Matbaanın kullanımı yaygınlaştı,fakat dini eserler matbaada basılmadı.Teknik okullarda kültürel canlanma artarken medrese eğitiminde gerileme devam etti.
• Mimaride Avrupa’nın etkisi arttı.Klasik Osmanlı mimarisi dönemi kapandı.Mimaride gerileme süreci başlarken,resim ve musikiye olan rağbet arttı.
Lale Devri (1718 – 1730 ) : 1718 Pasorofça antlaşmasından 1730 Patrona Halil İsyanına kadar geçen sürede sağlanan barış ortamının etkisi ile III.Ahmet ve Nevşehirli Damat İbrahim Paşa öncülüğünde ilk batılılaşma hareketleri başlatılarak çeşitli yenilikler yapıldı.Özellikle sosyal ve kültürel yeniliklere ağırlık verildi.Batı uygarlığı ile yakınlaşma süreci başlatıldı.
• Elçilik:Osmanlı Devletinde uzun süre Batı’da sürekli elçiler bulundurma anlayışı gelişmemişti.Savaşlardaki yenilgiler artınca ,batıdaki gelişmeleri yakından takip etme gereği duyuldu.Avrupa başkentlerinde ilk defa geçici olarak elçilikler açıldı.Yirmisekiz Mehmet Çelebi Fransa’ya elçi olarak gönderildi.
• Matbaa: Sait Efendi ve İbrahim Müteferrika’nın gayretleriyle ilk teknik yenilik olan matbaa kuruldu.Hattatlık yaygın bir meslek olduğundan dolayı,hattatların tepkisini önlemek amacıyla,Şeyhülislam,dini eserlerin matbaada basılmasını yasakladı.İlk matbu eserler olarak Vankulu Lügati ile Naima Tarihi basıldı.
• Bilim :Bilimsel çalışmalara önem verildi.Tercüme heyeti oluşturularak,Arapça ve Farsça’dan bir çok eser Osmanlıca’ya çevrildi.Nadide eserlerin yurt dışına çıkışı yasaklandı.
• İtfaiye :Yeniçeriler arasından Tulumbacı Ocağı adı verilen ilk itfaiye örgütü kuruldu.
• Atölyeler :İstanbul ve Yalova’da fabrikaların Osmanlıda ilk örnekleri olan kağıt ,çini ve kumaş atölyeleri açıldı.
Çiçek
öneme adını veren lale çiçeğinin yetiştirilmesine büyük önem verildi.
• Aşı:Sağlık alanında ilk kez çiçek aşısı yapımı yaygınlaştı.
• Mimari:Bir çok eğlence yeri ,saray ve köşk yapıldı.Mimaride Avrupa’nın Barok tarzı kullanıldı.Resim ve minyatüre önem verildi.
Not:
- Islahatlar Patrona Halil İsyanı ile sona erdi.
I.Mahmut Dönemi ( 1730 – 1754 ) :
Patrona Halil İsyanından sonra yenilik hareketi durmuş,devlet işleri yürütülmez olmuştu.Avrupa’da ise askerlik ileri bir sanat haline gelmiş,savaş teknolojisi hayli ilerlemişti.Bu dönemde askeri alanda ilk kez batı tarzı yenilikler yapılmaya başlandı.Yeniliklerde ilk kez batılı uzmanlardan faydalanma yoluna gidildi.Orduya düzen verme görevi Humbaracı Ahmet Paşa’ya (Kont de Bonneval) verilerek,onun öncülüğünde askeri alanda bazı yenilikler yapıldı.
- Humbaracı Ocağı :Batı tarzı ilk ıslahat çalışmaları bu ocakta başlatıldı.Daha sonra topçu ocağı ıslah edildi.
- Hendesehane:Batı tarzı ilk teknik okul olan Hendesehane ( Kara Mühendishanesi ) açıldı(1734).Böylece ordunun subay ihtiyacı karşılanmak istendi.
- Kültür:Başta Ayasofya Kütüphanesi olmak üzere ,çeşitli halk kütüphaneleri kuruldu.
Not:
- Askeri alanda yapılan bu yenilikler 1736-1739 savaşlarının kazanılmasında önemli rol oynadı.
III:Mustafa Dönemi (1757-1774) :
Yeniçeri baskısına rağmen Koca Ragıp Paşa ve Baron de Tote öncülüğünde orduda bazı ıslahatlar yapıldı.
- Mühendislik:Hendesehane geliştirildi.Donanmanın subay ihtiyacını karşılamak üzere Deniz Mühendishanesi (Mühendishane-i Bahri-i Hümayun) kuruldu(1773).
- Sürat Topçuları Ocağı kuruldu.Tophane ,Topçu Ocağı ve donanma ıslah edildi.
- Maliyede düzenleme yapılarak ,israf önlenmeye çalışıldı.İç borçlanma esasına dayanan Esham Tahvilleri Sistemi uygulandı.
- Avrupa’dan tıp,matematik ve astronomi ile ilgili eserler tercüme edilerek okullarda okutulmaya başlandı.
I.Abdülhamit Dönemi (1774-1789) :
Islahatlara Sadrazam Halil Hamit Paşa ve Cezayirli Hasan Paşa’lar öncülük yaptılar.
- Sürat Topçuları Ocağı geliştirildi.İstihkam okulu açıldı.
- Mühendishanenin eğitimi için Avrupa’dan uzman getirildi.Uzmanların Müslüman olma şartından vaz geçildi.Fransızca’dan çeviri yapıldı.
- Ulufe alım satımı yasaklandı.Yeniçeri ocağında disiplin sağlanmaya çalışıldı.
III:Selim Dönemi (1789-1808) : III.Selim yenilik hareketleri içerisinde yetişti.Avrupa ve dünyadaki gelişmeleri izleyerek büyüdüğü için hükümdarlığında bilinçli ve planlı olarak ıslahat yapmaya çalıştı.Yaptığı yeniliklerle II.Mahmut ve Tanzimat dönemi yeniliklerine ışık tuttu.
- Meşveret(Danışma) Meclisi :Devletin içine düştüğü kötü durumu durdurmak amacıyla yapılması düşünülen yeniliklerin daha sağlam bir temele dayanmasını sağlamak üzere bir danışma meclisi oluşturdu.Fikirlerine başvurulan devlet adamları askeri alanda köklü ıslahatlar yapılmasını belirtiyorlardı.Bu görüşler doğrultusunda Nizam-ı Cedit yeniliklerini başlattı.
- Nizam-ı Cedit :İlk kez bütünüyle Avrupa orduları örnek alınarak yeni bir ordu kuruldu.Ordunun eğitimi için Fransa ve İsveç’ten subaylar getirildi.
- İrad-ı Cedit:Kurulan yeni ordunun masraflarını karşılamak üzere yeni bir hazine oluşturuldu.
- Mühendishane-i Berri-i Hümayun: I.Mahmut döneminde açılan Hendesehane geliştirilerek Mühendishane-i Berri-i Hümayun okulu açıldı.
- Elçilikler:Londra,Paris ve Viyana’da sürekli elçilikler kuruldu.Batıdaki gelişmeler takip edilmeye çalışıldı.
- Matbaa-i Amire: Matbaa yeniden düzenlenerek devlet matbaası haline (Darü’t Tıbaati’l Amire ) getirildi.
- Donanma :Bahriye Mektebi,donanma ve tersane ıslah edildi.Yeni gemiler yapıldı.
- Teknik sınıflar: Humbaracı,lağımcı,topçu ve arabacı ocakları teknik sınıflar halinde yeniden düzenlendi.
- Yabancı Dil: Askeri okullarda yabancı dil (Fransızca)eğitimi başlatıldı;fakat zorunlu hale getirilmedi.
- Yeniçeri Eğitimi: Yeniçeri ocağına zorunlu eğitim getirilerek,disiplin sağlanmaya çalışıldı.
- Ekonomi:Kapitülasyonların olumsuz etkisini kırmak üzere yerli kumaşın kullanımı teşvik edildi.Ticaret filosunun geliştirilmesine çalışıldı.
III.Selim ıslahatları;yeniçerilerin tepkisi,İrad-ı Cedit vergilerinin halkta huzursuzluk yaratması,yabancı elcilerin kışkırtması ve ilmiye sınıfının desteğinin sağlanamaması yüzünden ıslahatlarda başarılı olunamadı.Islahat çalışmaları Kabakçı Mustafa İsyanı ile kesintiye uğradı